Ohita
kahvi kaatunut kupista kannettavan tietokoneen näppäimistölle

Gigantin opas tietokonevikoihin ja -vaurioihin

Olipa syynä sitten valmistusvirhe, ukonilma, varkaus tai kahvikupin keikahdus, tietokoneongelmiin ja -vikoihin ei ole hauskaa tuhlata aikaansa. Yhtenä hetkenä istut rauhassa pahaa aavistamatta ja yhtäkkiä mieleesi tulvii kysymyksiä. Onko koneen takuu vielä voimassa? Missä on kuitti? Entä varmuuskopiot, tuliko ne tehtyä? Muista hengittää. Tämä ei onneksi ole maailmanloppu – ja lisäksi apua on saatavilla! Vinkkiemme avulla pystyt toivon mukaan selviytymään vastoinkäymisistä helpommin.

kannettavan tietokoneen osat levitetty pöydälle

Rajoita vauriot

Mikä tahansa onkin vialla, kannattaa sinun sammuttaa tietokone ja irrottaa se verkkovirrasta sekä ulkoisista laitteista mahdollisimman nopeasti siihen asti kunnes sinulla on käsitys tilanteesta. Onko tietokoneeseen roiskunut jotakin? Poista roiskeet, kuivaa kone nukkaamattomalla liinalla ja aseta se ylösalaisin V:n muotoon kuivumaan. Kotelon sisällä on paljon äärimmäisen herkkiä osia, joten tietokonetta ei tulisi koskaan avata ja yrittää kuivata tai korjata itse, vaan huolto pitää jättää ammattilaisille. Ennen kuin teet koneelle mitään muuta, kannattaa soittaa varmuuden vuoksi asiakaspalveluun ja kysyä heiltä ammattilaisen neuvoja pulmaan.

kannettavan tietokoneen rikkinäinen näyttö

Kuitti, takuu ja vakuutus

Ennen kuin otat yhteyttä Gigantin asiakaspalveluun, kaiva esiin kaikki tiedot, jotka sinulla on tietokoneesta. Kuitista näet, onko takuuaika umpeutunut, mutta jos et löydä kuittia, tiedot löytyvät useimmiten myös Gigantin asiakasjärjestelmistä. Takuu ei kata tietokoneen fyysisiä vaurioita, mutta koti- tai matkatavaravakuutus voivat korvata ne. Jos et ole varma takuun voimassaolosta, voit tuoda koneen mukaan myymälään asian selvittämiseksi

Gigantin Tuoteturva

Jos sinulla on Gigantin Tuoteturva, se kattaa varkaudet kotoa, toimistosta tai vapaa-ajan asunnolta sekä vauriot, jotka aiheutuvat esimerkiksi putoamisesta, roiskeista ja muista vahingoista. Tietokoneen Tuoteturvasopimukseen ei liity omavastuuosuutta ja se on voimassa kaikkialla maailmassa.

Tuoteturva on saatavilla myös yritysmyynnin asiakkaille.

ulkoinen kiintolevy kytkettynä tietokoneeseen tärkeiden tiedostojen tallentamiseen

Tee varmuuskopio, jos pystyt, ja suuntaa myymälään

Kun vahinko on jo tapahtunut, kaikkein ikävintä on tulla muistutetuksi säännöllisen varmuuskopioinnin tärkeydestä – ja yhtä ikävää sitä on mainita tässä. Vahingosta riippuen varmuuskopiointi voi onnistua myös ongelman ilmaantumisen jälkeen. Tee varmuuskopio jos voit, mutta jos se ei ole mahdollista, älä myöskään mene paniikkiin. Hääkuvat tai tärkeä työasiakirjat eivät välttämättä ole kadonneet.

Vaikka et onnistu varmuuskopion tekemisessä, se voi hyvin suurella todennäköisyydellä onnistua Gigantti-myymälässä. Lisäksi Gigantti tekee yhteistyötä Ibas-yrityksen kanssa, joka on Pohjoismaiden johtava tietojen palauttamiseen erikoistunut yritys. Jos varmuuskopiointi ei onnistu myymälässä, Gigantti voi kääntyä Ibasin puoleen.

kädet kirjoittamassa kannettavan tietokoneen näppäimistöllä valoisassa huoneessa
Mitä seuraavaksi?

Kun Gigantin huoltopiste on saanut tutkittua asiaa lähemmin, saat arvion vaurion tai vian laajuudesta. Saat hinta-arvion, kun olet jättänyt koneen myymälään. Jos kone pitää korjata, saat tietää tarkat kulut. Ennen kuin teemme mitään, saat itse päättää, korjataanko kone vai ei. Jos et halua, että konetta korjataan, saat sen takaisin ja maksat vain hinta-arvioinnin kustannukset.

Tietokoneen huolto ja korjaaminen kestää arviolta 2-3 viikkoa, mutta useimmissa tapauksissa se sujuu nopeammin.