AsiakaspalveluOstoehdot
Ohessa tietoa Gigantin verkkokaupan ostoehdoista
Myyntiehdot
Tältä sivulta löydät ehdot ja sopimukset, jotka koskevat kuluttajana tekemiäsi ostoja. Jos asioit yritysasiakkaana, katso yritysasiakkaita koskevat ehdot.
Epoq-keittiöiden toimitusehdot löydät täältä.
Kodinkoneiden toimitus- ja asennusehdot löydät täältä.
1. Yleistä
1.1 Nämä myyntiehdot koskevat ostoja, jotka olet tehnyt kuluttajana (jäljempänä ”asiakas” tai ”sinä”) käyttäessäsi verkkosivustoa www.gigantti.fi (jäljempänä "verkkosivusto"). Näiden myyntiehtojen lisäksi sovellettaviksi voivat tulla erityisehdot, esimerkiksi jos olet ostanut tilauksen yhteydessä tuotteen asennuksen, rahoituksen, vakuutuksen tai muita lisäpalveluita.
1.2 Osana verkkosivustoa Gigantti Oy Ab (”Gigantti”) ylläpitää "Marketplace"-alustaa, joka on kauppapaikka, jossa voit kuluttajana ostaa tuotteita suoraan kolmannelta osapuolelta ("Kumppani"). Katso kohta 2.3 alta, joka koskee Marketplace-ostojen sääntöjä. Kun näissä myyntiehdoissa käytetään termejä "myyjä" tai "me", se tarkoittaa joko Gigantti Oy Ab:ta tai Kumppania sen mukaan, kuka on tuotteen myyjä. Gigantin yhteystiedot löytyvät alta kohdasta 7.
1.3 Myyntiehdot ja muu verkkosivuston informaatio on saatavilla vain suomeksi. Sinun on oltava vähintään 18-vuotias voidaksesi tehdä ostoksia verkkosivustolla.
1.4 Emme salli tuotteidemme jälleenmyyntiä kaupallisiin tarkoituksiin. Jos epäilemme, että oston tarkoituksena on kaupallinen jälleenmyynti, voimme hylätä tai peruuttaa tilauksen/oston.
1.5 Näiden ehtojen mukaisiin kuluttajan tekemiin ostoksiin sovelletaan kuluttajansuojalain (38/1978) säädöksiä.
2. Tuotteiden ja palveluiden osto ja tilaaminen
2.1 Tilauksesi verkkosivustolla
2.1.1 Sopimus on sitova molemmille osapuolille, kun myyjä on vastaanottanut tilauksesi. Sopimus ei kuitenkaan sido osapuolia, jos myyjän tarjouksessa, verkkosivuston tilausjärjestelmässä tai mainonnassa on ollut kirjoitus- tai näppäilyvirhe, ja asiakkaan olisi pitänyt huomata virhe.
2.1.2 Vastaanotettuamme tilauksesi vahvistamme tilauksen ja lähetämme siitä automaattisen tilausvahvistuksen ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen. Lue tilausvahvistus tarkasti läpi sen saatuasi ja tarkista, että tilausvahvistus vastaa tilaustasi. Jos huomaat virheen tilausvahvistuksessa, ota yhteyttä tuotteen myyjään mahdollisimman pian. Mikäli Kumppani ei hyväksy tilaustasi, saat siitä viestin sähköpostiisi suoraan kyseiseltä Kumppanilta.
2.1.3 Varaamme oikeuden peruuttaa tilauksesi ja olla noudattamatta asiakastakuutamme ylivoimaisen esteen (force majeure) sattuessa. Tällainen este voi olla sopimusehtojen täyttämisen estyminen poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi, joita myyjä ei ole voinut ennakoida, kuten sota, poikkeukselliset luonnonilmiöt, tulipalo, lakko tai pandemia - olosuhteet, joita ei ole ollut kohtuudella mahdollista ennakoida. Pidätämme oikeuden myös perua tilaukset, jotka on ostettu jälleenmyyntiä varten. Tarjoustuotteita myydään enintään yksi kappale asiakasta kohden, ellei toisin ole ilmoitettu. Emme toimita tilauksia Ahvenanmaalle.
2.1.4 Jos olet tilannut enemmän kuin yhden tuotteen saattaa olla, että saat tuotteet eri lähetyksissä.
2.1.5 Voit seurata tilaustasi Omat sivut-kohdassa www.gigantti.fi -verkkosivuilla. Voit myös soittaa Gigantin asiakaspalveluun, yhteystiedot kohdassa 7. Kun ostat tavaroita Kumppanilta, voit olla yhteydessä suoraan Kumppanin asiakaspalveluun. Kumppanin yhteystiedot toimitetaan sinulle tilausvahvistuksen yhteydessä.
2.2 Maksaminen
2.2.1 Kaikki verkkosivustolla ilmoitetut hinnat sisältävät arvonlisäveron. Tilausyhteenveto sisältää tiedon kaikista tavaraan liittyvistä maksuista, kuten postimaksusta, toimituksesta, pakkauksesta jne.
2.2.2 Maksutavaksi voit valita jonkin ostoprosessissamme tarjotuista maksutavoista, joita ovat esimerkiksi käteinen valituissa myymälöissä, maksukortti, lahjakortti tai rahoitus yhteistyökumppaneidemme kautta. Käsittelemme korttitietojasi suojatun yhteyden kautta minimoidaksemme luvattoman pääsyn tietoihisi. Vastaanotettuamme tilauksesi varaamme heti ostosumman maksuvälineeltä varmistaaksemme, että varoja on riittävästi kaupan loppuunsaattamiseksi. Jos katevaraus ei onnistu, tilaus keskeytetään ja tilauksen perumisesta tulee sinulle ilmoitus.
2.2.3 Jos käytät maksukorttia tai suoritat maksun suoraan verkkopankista, veloitus tapahtuu, kun vahvistamme tilauksesi ja toimitus käynnistyy.
2.2.4 Mikäli valitset ostovaiheessa tallentaa korttisi tiedot tulevia ostoksia varten, maksutietosi tallennetaan salattuna ja turvallisesti maksupalveluntarjoajamme toimesta ja voit käyttää maksutietojasi tulevien ostosten maksamiseen. Tähän kysytään suostumuksesi ostoprosessin aikana. Tallennetut kortin tiedot voidaan helposti poistaa sekä oston aikana, että myöhemmin omasta profiilista.
2.2.5 Gigantti tarjoaa maksutavaksi laskulla maksamisen valittujen yhteistyökumppaniemme kautta. Jos valitset maksutavaksi laskun, lasku lähetetään sinulle sähköpostitse samanaikaisesti tilauksesi kanssa ja eräpäivä määräytyy ostoprosessin yhteydessä annettujen tietojen mukaisesti. Lue lisää käytettävissä olevista maksutavoista täältä.
Huomioithan, että valitessasi maksutavaksi laskun, maksaminen edellyttää aina sinun henkilötunnuksesi ilmoittamista. Laskutuskumppanimme tekee henkilötunnuksen avulla arvion siitä, voidaanko ostos hyväksyä valitsemallasi summalla. Arvio perustuu pääasiassa aikaisempaan maksuhistoriaasi kyseisen kumppanin kanssa, ostoksen kokonaissummaan sekä ulkopuolisen luottotietoyrityksen tarjoamaan tietoon.
Kyseessä on siis yhdistelmä eri tekijöitä, joiden avulla laskutuskumppanimme arvioi, hyväksytäänkö ostoksesi laskulla. Mikäli et voi tehdä ostosta laskulla, voit suorittaa tilauksen jollain muulla tarjoamistamme maksutavoista. Mikäli sinulla on kysyttävää luottokelpoisuuden arvioinnista, olethan yhteydessä valitsemaasi laskutuskumppaniimme. Saadaksesi lisätietoja laskutuskumppanimme henkilötietojen käsittelystä, pyydämme sinua tutustumaan valitsemasi laskutuskumppanimme tietosuojaselosteeseen ja luoton ehtoihin, joihin pääset ostoskorissa olevien linkkien kautta valittuasi maksutavan.
Kullekin ostolle käytettävissä olevat maksutavat näet ostoskorissa. Laskulla maksaminen ei ole mahdollista ostaessasi tuotteita Kumppanilta.
2.2.6 Tilauksissa, kuten liittymäostoissa, joissa sovittu rahamäärä veloitetaan esimerkiksi kuukausittain, maksutietosi tallennetaan salattuina ja turvallisesti maksunvälittäjämme toimesta ja niitä voi käyttää ainoastaan toimittajamme transaktion suorittamista varten. Suostumusta tietojen tallentamiseen pyydetään myös ostoprosessin aikana.
2.2.7 Myyjä pidättää omistusoikeuden toimitettuihin tuotteisiin siihen asti, kunnes koko kauppahinta korkoineen ja kuluineen on maksettu.
2.3 Marketplace
2.3.1 Gigantti on solminut yhteistyösopimuksia useiden kolmansien osapuolten kanssa tarjotakseen sinulle kuluttajana laajemman valikoiman tuotteita yhdestä paikasta. Kutsumme tätä Marketplaceksi. Marketplacen kautta voit ostaa tuotteita suoraan kolmansilta osapuolilta (”Kumppaneilta”) Gigantin verkkosivuston kautta. Kumppani on aina elinkeinonharjoittaja.
2.3.2 Kun teet ostoksen joltakin Kumppaniltamme, solmit ostosopimuksen suoraan kyseisen Kumppanin kanssa. Ostoon sovelletaan sekä näitä myyntiehtoja, koska osto tapahtuu Gigantin verkkosivulla, että Kumppanin omia myyntiehtoja. Mikäli ostat tuotteita useilta eri Marketplace-Kumppaneilta, solmit erilliset ostosopimukset jokaisen Kumppanin kanssa.
Mikäli Kumppani ei hyväksy tilaustasi, saat ilmoituksen sähköpostitse suoraan kyseiseltä Kumppanilta.
2.3.3 Tuotesivulla, ostoskorissa ja tilausvahvistuksessa ilmoitetaan selkeästi, kun tuotteen myyjänä on Kumppani.
Gigantti ei ole osana sinun ja Kumppanin välistä sopimussuhdetta, ja Kumppani on yksin vastuussa ostosopimuksen ehtojen täyttämisestä sinun ja Kumppanin välillä. Tarvittaessa Gigantti voi kuitenkin auttaa sinua ja Kumppania viestinnässä sekä mahdollisten erimielisyyksien ratkaisemisessa. Tämä tarkoittaa, että kuluttajana sinun on vedottava lakisääteisiin oikeuksiisi suoraan tuotteen myynyttä Kumppania vastaan. Kaikissa tilaukseen, toimitukseen tai palautukseen liittyvissä kysymyksissä, olethan yhteydessä suoraan Kumppaniin.
2.3.4 Lisätietoa Marketplacesta ja yhteistyökumppaneistamme löydät täältä. Kumppanin yhteystiedot saat klikkaamalla linkkiä, joka näkyy verkkokaupassa ostamasi tuotteen yhteydessä. Voit myös ottaa yhteyttä Kumppaniin verkkosivun "Minun sivuni" -osion yhteydenottolomakkeen kautta. Avaa tilaushistoriasi "Minun sivuni" -osiossa ja klikkaa "Ota yhteyttä kumppaniin". Kirjoita viesti ja paina "Lähetä". Vastuullinen kumppani vastaa yleensä kahden arkipäivän kuluessa antamaasi sähköpostiosoitteeseen.
2.4 Liittymät
Jos olet ostanut liittymän tai tuotteen, johon sisältyy liittymä, hyväksyt sekä liittymän palveluntarjoajan tilausehdot että nämä myyntiehdot.
3. Toimitus, tilauksen peruutus ja tuotteiden asennus
3.1 Toimitus
3.1.1 Tuotteiden toimitus tapahtuu tilausvahvistuksessa ilmoitetulla tavalla. Kannamme riskin tuotteen vahingoittumisesta kunnes tuote on luovutettu sinulle, toisin sanoen, kunnes olet saanut tuotteen hallintaasi. Toimituksen edellytyksenä on, että tuotteet on maksettu kokonaan tai että vaihtoehtoinen rahoitus on sovittu ja lisätty tilaukseen.
3.1.2 Kotitoimituksen yhteydessä sinun on tarvittaessa esitettävä henkilöllisyystodistus. Jos joku muu vastaanottaa toimituksen puolestasi, hänen tulee olla täysi-ikäinen ja esittää sekä oma henkilöllisyystodistuksensa, että kopio sinun henkilöllisyystodistuksestasi. Gigantti tarjoaa kotitoimituksessa kaksi vaihtoehtoa, toimitus satamaan/kiinteistön rajalle ja toimitus määrättyyn paikkaan. Toimitus katsotaan tapahtuneeksi, kun tuotteet on toimitettu sovittuun paikkaan ja toimitus on vastaanotettu sinun tai valtuuttamasi henkilön toimesta.
Sinun vastuullasi on varmistaa, että toimitus voidaan toimittaa perille ilmoitettuun osoitteeseen. Sinun tulee ilmoittaa Gigantille olosuhteista, jotka voivat vaikuttaa toimitukseen, kuten huonot kulkuyhteydet, portit, kerros, hissi, kapeat tai jyrkät portaat jne. Sinun tulee lisäksi varmistaa esteetön kulku ja poistaa mahdolliset esteet. Jos lähimmän pysäköintipaikan ja toimitusosoitteen välinen matka on yli 50 metriä, toimitus tapahtuu ulkona ja sinun tulee itse siirtää tuotteet haluttuun paikkaan. Toimituspalvelu on saatavilla vain osoitteisiin, joihin kuorma-autolla on esteetön pääsy. Paikkoihin, joihin ei ole kiinteää yhteyttä, tuotteet toimitetaan lähimpään lauttaterminaaliin tai satama-alueelle. Jos toimituksessa tarvitaan nosturia/nostinta (tai kantoapua), sinun on itse järjestettävä nämä omalla kustannuksellasi. Jos toimitus ei onnistu asiakkaan vastuulla olevista syistä johtuen, asiakkaan on itse huolehdittava tuotteiden sisään kuljettamisesta. Vaihtoehtoisesti toimitus palautetaan ja asiakkaalta veloitetaan uusi toimitusmaksu.
Jos olet tilannut tavaroiden sisäänkannon, sinun on huomioitava, että olet itse vastuussa lattioiden ja seinien sekä muiden huoneiston osien suojaamisesta. Työturvallisuussyistä kuljettajan on pukeuduttava hyväksyttyihin turvavarusteisiin, eikä kuljettaja voi poistaa jalkineitaan. Gigantti ei ole vastuussa kuljetuksen aikana aiheutuneesta kulumisesta tai vahingoista, mikäli asiakas ei ole huolehtinut riittävästä suojauksesta.
3.1.3 Mikäli toimitus estyy tai epäonnistuu asiakkaasta johtuvista syistä (esim. virheellinen osoite, asiakas ei ole paikalla sovittuna aikana tai kieltäytyy vastaanottamasta tilausta ilman perustetta), myyjällä on oikeus periä kohtuulliset uudelleentoimituskulut, jotka vastaavat todellisia kustannuksia. Ilmoitamme kulut etukäteen ja sovimme uuden toimitusajan. Jos tavarat palautuvat myyjälle edellä mainituista syistä, voimme peruuttaa tilauksen ja palauttaa kauppahinnan vähennettynä alkuperäisillä toimituskuluilla ja palautuskustannuksilla. Tämä ei rajoita lakisääteistä peruuttamisoikeuttasi eikä oikeuksiasi virheellisten tuotteiden osalta.
3.1.4 Postipaketit toimitetaan valitsemaasi noutopaikkaan. Saat toimitusilmoituksen ja tiedon, kun paketti on noudettavissa.
3.1.5 Varaa & nouda -palvelulla voit ostaa tuotteen verkkokaupasta ja noudat sen valitsemastasi myymälästä. Tuotteen voi noutaa, kun saat tekstiviestillä vahvistuksen siitä, että tilaus on valmis noudettavaksi. Pidämme tuotteen varattuna sinulle neljä vuorokautta, jonka jälkeen noutamaton tilaus katsotaan peruutetuksi. Ota mukaasi tilausvahvistus ja henkilöllisyystodistus noutoa varten.
Mikäli tuotteen noutaa joku muu, kuin kuitilla mainittu henkilö, tuotteen noutajalla tulee olla valtakirja ja Klarnalla maksetuissa tilauksissa myös sinun henkilöllisyystodistuksesi oman henkilöllisyystodistuksen lisäksi. Resurs Bankin rahoituksella maksettuja tilauksia ei voi noutaa muu kuin kuitissa mainittu henkilö.
Varaa & nouda -toimitustapa ei ole mahdollinen Kumppanilta tehtyihin ostoksiin. Ostos, jossa käytetään tätä toimitustapaa, katsotaan verkkotilaukseksi.
Lisätietoja saat osiosta "Varaa ja nouda".
3.2 Tilauksen peruuttaminen ennen toimitusta, noutamatta jääneet tuotteet
3.2.1 Voit peruuttaa verkkokaupassa tekemäsi tilauksen joko kirjautumalla omille sivuillesi tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. Tilauksen peruuttamiseen sovelletaan Gigantin yleisiä peruuttamisoikeutta koskevia ehtoja (ks. kohta 4.1 Peruuttamisoikeus). Tilaukset, jotka eivät kuulu peruuttamisoikeuden piiriin, voidaan peruuttaa maksutta ennen toimituksen alkamista. Toimituskuluja ei hyvitetä, mikäli tilaus perutaan toimituksen alettua. Perimme tällöin lisäksi 10 € peruutusmaksun, joka vähennetään hyvityksestä peruutuksen yhteydessä. Peruutusmaksu kattaa peruutuksesta aiheutuvat käsittelykulut.
3.2.2 Noutamatta jääneet tuotelähetykset katsotaan peruutetuksi tilaukseksi. Mikäli tuotteen lähetystä ei ole peruutettu annetun aikarajan puitteissa, lähetyskuluja ei hyvitetä noutopisteestä lunastamattomille tilauksille (ks. kohta 4.1). Lisäksi sinulta voidaan veloittaa tuotteen palautuskulut.
3.2.3 Kun käytät Varaa ja nouda -toimitustapaa, tilaus katsotaan peruutetuksi, jos sitä ei ole noudettu 4 päivän sisään siitä, kun tilaus on ilmoitettu olevan valmis noudettavaksi. Tämä toimitusmenetelmä ei ole mahdollinen Kumppanin toimituksissa.
3.3 Toimituksen viivästyminen
3.3.1 Jos toimitus viivästyy, ilmoitamme siitä heti, kun saamme asiasta tiedon, ja kerromme uuden arvion toimitusajasta. Sinulla on tällöin oikeus pitää tilaus voimassa, sopia uudesta toimitusajasta tai peruuttaa tilaus ja saada maksamasi summa takaisin.
3.3.2 Gigantti ei ole vastuussa viivästyksistä, jotka johtuvat meistä riippumattomista syistä (force majeure), ja pidätämme oikeuden peruuttaa tilaus ja olla noudattamatta asiakastakuitamme näissä tapauksissa. Force majeure -tilanteita ovat esimerkiksi sota, poikkeukselliset luonnonilmiöt, tulipalo, lakko ja pandemia – tilanteet, joita Gigantti ei olisi voinut ennakoida sopimusta solmittaessa.
3.4 Asennus ja vanhojen tuotteiden palautus
Jos olet ostanut tuotteen asennuspalvelun ja/tai vanhan tuotteen palautuspalvelun, näihin sovelletaan erillisiä asennusehtoja.
4. Peruuttamisoikeus ja palautus toimituksen jälkeen
4.1 Peruuttamisoikeus
4.1.1 Kuluttajansuojalain nojalla sinulla on oikeus peruuttaa verkossa tai muualla kuin myymälöissämme tehdyt ostokset. Peruuttamisoikeus koskee tavaroita ja tiettyjä palveluita. Peruuttamisoikeuden käyttö edellyttää, että ilmoitat myyjälle viimeistään 14 päivän kuluessa toimituksen vastaanottamisesta, että haluat käyttää peruuttamisoikeuttasi, ensisijaisesti käyttämällä vastaanottamaasi peruuttamislomaketta tai kirjallisesti kirjeellä, sähköpostilla tai tekstiviestillä viitaten tilausnumeroon. Jos et ole saanut peruuttamislomaketta tilausvahvistuksen yhteydessä tai toimituksen mukana, peruuttamisaika pitenee 12 kuukauteen alkuperäisen määräajan päättymisestä tai, jos Gigantti korjaa puutteen tänä aikana, 14 päivän kuluttua päivästä, jona kuluttaja sai nämä tiedot Gigantilta.
4.1.2 Peruuttamisaika alkaa kulua päivästä, jona tuote/tuotteet on vastaanotettu. Jos kyse on tavaroiden säännöllisestä toimittamisesta, aika alkaa kulua ensimmäisen tavaraerän vastaanottamisesta. Jos ostos koostuu useammasta toimituksesta, peruuttamisoikeus alkaa viimeisen toimituksen vastaanottamisesta.
4.1.3 Jos käytät peruuttamisoikeuttasi, sinun tulee palauttaa tuote myyjälle ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään 14 päivän kuluessa peruutusilmoituksen tekemisestä. Jos tuote on jo toimitettu tai on matkalla sinulle, sinun on maksettava palautuslähetyksen kustannukset. Ohjeita ja lisätietoa palautusoikeudesta löydät täältä. Jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt sinä aikana, kun se oli sinulla, saatat olla vastuussa tuotteen arvon alenemisesta.
4.1.4 Peruuttamisoikeuden käytön yhteydessä myyjä on velvollinen palauttamaan kaikki asiakkaalta saadut maksut, mukaan lukien maksetut toimituskulut. Jos olet valinnut ostoksen yhteydessä kalliimman toimitustavan, palautetaan ainoastaan edullisimman toimitusvaihtoehdon mukainen summa. Palautus suoritetaan 14 päivän kuluessa siitä, kun myyjä on vastaanottanut tuotteen tai sinä olet esittänyt todisteen tuotteen palauttamisesta.
4.1.5 Tuote tulee palauttaa meille (seurantanumerolla varustettuna), mahdollisuuksien mukaan alkuperäispakkauksessa, yhdessä tilausvahvistuksessa tai toimituksessa saamasi peruuttamislomakkeen kanssa. Lomake on myös ladattavissa täältä. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme saadaksesi palautuslomakkeen. Avoimen kaupan (katso kohta 4.3) piirissä olevat tuotteet voit palauttaa myös fyysisesti myymälöissämme.
Kumppanilta ostettujen tuotteiden palautus tulee tehdä suoraan Kumppanille, katso Kumppanin antamat ohjeet oston yhteydessä.
Gigantilta ostetut tavarat voidaan palauttaa mihin tahansa myymälään.
4.1.6 Peruuttamisoikeuden poikkeukset
Peruuttamisoikeus ei koske nopeasti pilaantuvia tavaroita, tavaroita, joita ei luonteensa vuoksi voi palauttaa, sinetöityjä ääni- ja kuvatallenteita (kuten CD- ja DVD-levyt) tai ohjelmistoja, joiden sinetti on rikottu, eikä sinetöityjä hygieniatuotteita (esim. korvatulpat/in-ear-kuulokkeet, hammashoidon tuotteet, iho- ja vartalonhoitotuotteet, partakoneet ym.), joiden sinetti on rikottu toimituksen jälkeen.
Peruuttamisoikeus ei myöskään koske lisäpalveluita, jotka on suoritettu tuotteeseen ennen toimitusta. Näihin kuuluvat esimerkiksi Calman-television kalibrointi, ScreenSmart- ja muut vastaavat näytönsuojauspalvelut sekä tietokoneiden, televisioiden ja tablettien asennus- ja käyttöönotto.
4.1.7 Digitaalisesti ladattavat tuotteet
Kun ostat digitaalisesti ladattavia tuotteita, kuten pelejä ja ohjelmistoja, laskemme tuotteen toimitetuksi, kun napsautat Näytä tiedot -painiketta Omat sivut -kohdassa. Tämä vastaa fyysisen tuotteen sinetin rikkomista ja aiheuttaa peruuttamisoikeuden menettämisen.
4.1.8 Peruuttamisoikeus liittymän sisältävissä tuotteissa
Jos olet ostanut tuotteen, johon sisältyy liittymä ja haluat peruuttaa tuotteen ostoksen, ota yhteyttä asiakaspalveluumme liittymän peruuttamiseksi. Mahdollinen liittymää koskeva alennus, joka on myönnetty ostoksen yhteydessä, peruutetaan.
Jos haluat peruuttaa vain liittymän (mutta et tuotteen/puhelimen ostoa), peruuttaminen määräytyy liittymän palveluntarjoajan ehtojen mukaisesti ja sinun tulee itse olla yhteydessä liittymän palveluntarjoajaan lopettaaksesi tai muuttaaksesi tilaustasi.
4.2 Palautusoikeus Avoimen kaupan yhteydessä
4.2.1 Gigantti tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden palauttaa tuotteita ns. avoimen kaupan mukaisesti. Palautusoikeus riippuu siitä, minkälaisesta tuotteesta on kyse, missä kunnossa tuote on ja oletko asiakasklubin jäsen vai et. Verkkokaupassa ostettujen tuotteiden palautusoikeus alkaa siitä päivästä, kun tuote on vastaanotettu. Ensimmäiset 14 päivää verkkokauppaostojen palautuksista kuuluvat peruuttamisoikeuden piiriin, katso kohta 4.1 yllä.
4.2.2 Asiakasklubin jäsenenä voit palauttaa avaamattoman tuotteen alkuperäispakkauksessaan enintään 50 päivän sisällä tuotteen vastaanottamisesta. Sinetöityjen tuotteiden sinetin tulee olla ehjä. Palautusoikeus ei koske tuotteita, joihin sisältyy liittymä, Marketplace-tuotteita tai räätälöityjä/erikoistilauksena tehtyjä tuotteita, kuten keittiöitä tai näytönsuojia (ScreenSmart). Marketplace-tuotteiden palauttamista varten sinun on otettava yhteyttä Kumppaniin saadaksesi ehdot ja tarkemmat yksityiskohdat siitä, miten palautus suoritetaan. Jos et ole asiakasklubin jäsen, vastaava palautuskäytäntö on voimassa 30 päivän ajan ostosta.
4.2.3 Lisäksi Gigantin asiakkaana saat 14 päivän palautusoikeuden monille tuotteille, vaikka tuotteiden pakkaus olisi avattu, edellyttäen, ettei tuotteessa ole näkyviä käytön jälkiä. Palautuksen yhteydessä Gigantin henkilökunta arvioi palautettavan tuotteen kunnon. Mikäli tuotteen kokeilu palautusoikeuden aikana on ylittänyt kohtuullisen ja tarpeellisen rajan, Gigantti voi hylätä palautuksen tai vähentää arvonalennuksen palautettavasta summasta. Tuote tulee palauttaa alkuperäisessä pakkauksessaan, ellei tuotetta ole alun perin toimitettu ilman pakkausta (esimerkiksi kodinkoneet tai Outlet-tuotteet). Poikkeuksia tähän palautusoikeuteen ovat:
Ohjelmistot ja pelit, joiden pakkaus on avattu,
Myymälästä ostetut puhelimet, joiden pakkaus on avattu,
Hygieniatuotteet, joiden sinetti on rikottu (esim. hammashoitotuotteet, iho- ja vartalonhoitotuotteet, in-ear-kuulokkeet, älykellot ja urheilukellot, jotka on ostettu myymälästä), ja
Räätälöidyt tuotteet (esim. Epoq-keittiöt ja osat, ScreenSmart-tuotteet jne.).
Tällaisten edellä mainittujen tuotteiden osalta asiakkaalla ei ole oikeutta palautukseen oston jälkeen Avoin kauppa ei myöskään koske lisäpalveluita, jotka on suoritettu tuotteeseen ennen toimitusta. Tällaisia palveluja ei voida peruuttaa ja ne rikkovat tuotteen sinetin. Tällaisia palveluita ovat esimerkiksi Calman TV-kalibrointi, ScreenSmart ja muut vastaavat näytönsuojat, sekä PC:n, television ja tabletin käyttöönotto ja asennus.
4.2.4 Avoimen kaupan nojalla tekemäsi palautukset voit tehdä maksutta lähimmässä Gigantin myymälässä. Palautukset Phonehouse-myymälöihin rajoittuvat myymälän valikoimaan kuuluviin tuotteisiin. Jos sinulla ei ole mahdollisuutta vierailla jossakin myymälöistämme, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluun palautustarran saamiseksi. Jos palautat tuotteen postitse palautuskeskukseen tai jos noudamme sen kotoasi, veloitamme palautuksesta toimituskulut.
4.2.5 Kun tuote on tarkastettu ja hyväksytty avoimen kaupan mukaisena palautuksena, tilaus hyvitetään ja saat maksamasi summan takaisin (vähennettynä mahdollisella arvonalenemalla ja palautuskuluilla).
Lisätietoja avoimesta ostosta löydät täältä.
5. Reklamaatiot ja takuu
5.1 Tuotteiden vastaanottamisen jälkeen suosittelemme, että tarkistat mahdollisimman pian, vastaako toimitus tilausvahvistusta, ovatko tuotteet vaurioituneet kuljetuksessa tai ovatko tuotteet muuten virheellisiä tai puutteellisia.
5.2 Mikäli tuote on viallinen tai vaurioitunut, voit tilanteen mukaan vaatia joko virheen korjaamista, virheettömän tuotteen toimittamista, hinnanalennusta, vahingonkorvausta tai kaupan purkamista. Voit vaatia virheen oikaisua, jos tämä on mahdollista ilman kohtuuttomia kustannuksia tavaran myyjälle. Ilmoituksen viallisesta tai vaurioituneesta tuotteesta voit tehdä Gigantille suullisesti tai kirjallisesti. Reklamaatio on tehtävä kohtuullisessa ajassa siitä, kun olet havainnut tai sinun olisi pitänyt havaita virhe. Virheilmoitus voidaan kuitenkin aina tehdä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun havaitsit virheen. Suosittelemme näyttösyistä, että lähetät reklamaation Gigantille kirjallisesti. Jos reklamaatio on aiheeton, myyjä voi vaatia sinulta korvausta tuotteen tarkastus- ja/tai korjauskuluista.
5.3 Reklamaatio on kohdistettava myyjälle, toisin sanoen Gigantille tai Kumppanille riippuen siitä, kuka on myyjä.
5.4 Myyjän tai tuotteen valmistajan antama takuu antavat sinulle oikeuksia, jotka tulevat lakisääteisten oikeuksiesi lisäksi. Takuu ei siten rajoita oikeuttasi reklamoida tuotteesta tai esittää vaatimuksia viivästysten tai virheiden vuoksi.
6. Henkilötiedot
Kun teet ostoksia Gigantissa, meidän on joissain tilanteissa käsiteltävä henkilötietojasi esimerkiksi voidaksemme täyttää sopimuksen omalta osaltamme, toimittaa tilaamasi tavarat kotiisi jne. Tietoa Gigantin henkilötietojen käsittelystä löydät tietosuojaselosteestamme.
Kysymyksissä liittyen henkilötietojen käsittelyyn Kumppanilta tehtävissä ostoksissa sinun on oltava yhteydessä suoraan kyseiseen Kumppaniin.
7. Riidanratkaisu
7.1 Osapuolten on pyrittävä ratkaisemaan mahdolliset riidat ensisijaisesti neuvotteluteitse keskenään. Jos sinulla on valitus ostoksestasi meiltä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme asian jatkokäsittelyä varten.
Yhteystiedot Gigantti Oy Ab
Töölönlahdenkatu 2
00100 Helsinki
7.2 Kuluttajana voit kuitenkin aina viedä mahdollisen riitaisuuden kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn, kuluttajan tulee olla yhteydessä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan. Kuluttajaneuvonnan verkko-osoite on www.kuluttajaneuvonta.fi. Voit ottaa yhteyttä kuluttajariitalautakuntaan heidän verkkosivujensa kautta www.kuluttajariita.fi tai postitse:
Kuluttajariitalautakunta
Unioninkatu 16
PL 306
00531 HELSINKI
Osapuolet asiassa ovat myyjä, eli Gigantti tai Kumppani, sekä asiakas. Kaikki riidat on ratkaistava Suomen lainsäädännön mukaisesti. Mikäli asiaa joudutaan käsittelemään tuomioistuimessa, se ratkaistaan siinä käräjäoikeudessa, jonka tuomiopiirissä asiakkaalla on kotipaikka tai vakituinen asuinpaikka.
Euroopan kuluttajakeskus auttaa myös, jos haluat tehdä valituksen rajat ylittävään kauppaan liittyvissä ongelmissa. Tämä tilanne on erityisesti, jos olet toisessa EU-maassa asuva kuluttaja. Valitus jätetään täällä: https://www.ecc.fi/asiointi/.
8. Liittymät
Mikäli olet hankkinut liittymän tai tuotteella on liittymä, hyväksyt sekä toimittajan että Gigantin ehdot. Hyväksymällä nämä ehdot hyväksyt myös, että sinusta hankitaan luottotiedot ja mahdollisuuden kaupan purkuun, mikäli et tule hyväksytyksi toimittajan luottoarviossa. Palautusoikeus ei koske matkapuhelimia tai muita tuotteita, jotka on ostettu liittymällä Gigantin myymälöissä.
Liittymän tilaamista varten sinun on oltava vähintään 18-vuotias.
9. Ehtojen muuttaminen
Jos muutamme näitä myyntiehtoja siten, että muutos vaikuttaa merkittävästi sinuun tai ostamiisi tuotteisiin tai palveluihin, ilmoitamme siitä sinulle sähköpostitse. Voit aina tarkastella voimassa olevia ehtoja verkkosivuillamme.
Päivitetty
04.11.2025